Mr. X, avagy a madárka már nem csiripel

alon.jpeg

2006 óta Jack Dorsey kék-fehér madaras logója díszítette a Twittert San Franciscóban. A tweetelés, twitterezés vagy twitterezés, a csiripelés, - bárhogy is nevezted - ettől a héttől kezdve befejeződött, legalábbis hivatalosan. A Twittert mostantól X-nek hívják. Egy daru hétfőn leszedte a cég logóját a székhelyén - és helyére egy nagy X került. Mostantól hivatalosan csak ikszelni lehet. 

Elon Musk úgy felforgatta a piacokat, mint szinte senki más. A Teslával ő hozta meg az elektromos autók áttörését, miközben a német ipar még mindig a dízelre támaszkodott. Musk a SpaceX-szel rakétákat küld az űrbe, és szupergyors műholdas internetet épít a Föld körüli pályán.

Tehát bölcs dolog komolyan venni Muskot a Project X kapcsán is. Mert neki van terve. És ez négy lépésből áll:

 1. lépés: A közösség

A Twitter tőkéje maga a felhasználó. Az olyan klóntermékek, mint a Mastodon, az Ello, a Vero, a Path vagy legutóbb a Threads by Meta különböző támadásai ellenére a politika, tudomány és média véleményformálói továbbra is a Twitteren maradnak. A 310-370 millió felhasználóval a közösség messze lemarad a Facebook és a WhatsApp mögött, amelyeknek egyenként mintegy kétmilliárd aktív felhasználójuk van, valamint a TikTok mögött, amelynek egymilliárd felhasználója van.

A Twitter azonban a korai alkalmazók, a mindig online emberek otthona, és azoké, akik jelentősen alakítják a politikai és társadalmi diskurzust. A Threads by Meta néhány nap alatt elérte a 100 millió letöltést, de alig néhány hét múlva a használati és letöltési számok szabadesésbe kerültek. Elon Musk csökkenthette a napi ingyenes tweetek számát, és reklámokkal árasztotta el a Twittert - de a közösség nagyrészt hű maradt hozzá. Musk számítása: a közönség hangos - és tökéletes multiplikátora a küldetésének.

2. lépés: A fizetős funkció

Az eredeti X.com-ot 1999-ben alapította Elon Musk online bankként. A cég egy másik startuppal való egyesülés után nevet változtatott. Ma az X.com-ot PayPal néven ismerjük. 2017-ben Musk visszavásárolta az X.com domaint a PayPal-tól, és tweetelt: Az X alapja ismét egy fizetős szolgáltatás lehetne. Bennfentes beszámolók szerint a Twitter az év elején fizetési szolgáltatói engedélyt kért az Egyesült Államokban. Ha a cég megkapja az engedélyt, a felhasználók letétbe helyezhetnék a hitelkártyaadataikat a platformon, vásárolhatnának vagy utalhatnának pénzt. Jövedelmező üzlet, hiszen fizetési szolgáltatóként az X valószínűleg díjakat számít fel.

Belső becslések szerint a vállalat 2028-ig akár 1,3 milliárd dolláros bevételre számít. De azok, akik a számlaadataikat a platformon helyezik el, bizonyos fokú bizalmat szavaznak a vállalatnak. Olyan bizalmat, amellyel az X egyelőre nem rendelkezik. Ez lehet Musk legnehezebb feladata.

3. lépés: A mindenre kiterjedő alkalmazás

Kínában egy "szuper app" már régóta uralja a piacot. A Tencent WeChatjének több mint egymilliárd felhasználója van. A felhasználók a platformon keresztül foglalnak időpontot orvoshoz, vásárolnak élelmiszert, fuvart vagy kommunikálnak barátaikkal. A WeChaten keresztül még hivatalos dokumentumokhoz, például személyi igazolványhoz is hozzáférhetnek.

A WeChat 2021-ben becslések szerint 17,5 milliárd dollár bevételt termelt a szolgáltatásával. Ezt a szolgáltatást szeretné Musk lemásolni, megötszörözve a Twitter bevételét 26,4 milliárd dollárra. A WeChat lenne a tervrajz, az X a befejezés. A felhasználói bázis nem csak szövegeket vagy videókat posztolna és pénzt küldene Musk alkalmazásában, hanem az életüket töltené.

A jelenlegi Twitter így csak egy "minialkalmazás" lenne Elon Musk mindent átfogó X univerzumában.

4. lépés: A mesterséges intelligencia által működtetett

A Twitter új vezérigazgatója, Linda Yaccarino vasárnap így magyarázta az átnevezés mögött rejlő jelentést: "Az X a korlátlan interaktivitás jövőbeli állapota, amely az ötletek, áruk, szolgáltatások és lehetőségek globális piacát hozza létre. " És hozzátette: Az AI által működtetett X olyan módon fog összekötni mindannyiunkat, amit még csak elképzelni tudunk. "

A lehetőségek gyakorlatilag végtelenek: az AI-algoritmusok elemezhetik a felhasználók viselkedését, preferenciáit vagy múltbeli adatait, hogy személyre szabott termékajánlásokat és tartalmakat nyújtsanak. A virtuális asszisztensek valós időben támogathatnák a vásárlókat, míg az AI-algoritmusok dinamikusan, a kereslet, a kínálat és a felhasználói viselkedés alapján módosíthatnák az árakat, hogy maximalizálják az eladókat.

Aki azt hiszi, hogy egy őrült vállalkozó itt csak szimbólumot akart cserélni, az nem értette meg Musk rendszerét. Musk már megalapította saját AI-fejlesztő cégét, az X.AI-t, a csapat a Google és a Microsoft szakembereiből és mérnökeiből áll. Cégének célja, hogy "megértse az univerzum valódi természetét" - mondják.

A nagy ötleteknek nagy gondolkodókra van szükségük - és a mesterséges intelligencia korában Elon Muskban megtalálták a modern kor úttörőjét. Akik alábecsülik őt, a jelen bizonyosságai szerint cselekszenek. Ez pedig nem az a világ, amelyben a látnokok mozognak.

Gabor Steingart, Pioneer Briefing