A virtuális vállalat: újdonságok és ismerős veszélyek
A virtuális vállalat: új foglalkozási területek, ismerős veszélyek
2020 szeptemberében a Meta Group, akkor még Facebook néven, bemutatta új virtuális valóság (VR) munka platformját, az "Infinite Office"-t. Idén a VR tárgyalóterem, a Horizon Workrooms következett. Az alkalmazásban az alkalmazottak létrehozhatnak magukról egy avatárt, aki például egy számítógépes játékhoz hasonlóan együttműködik másokkal a táblákon vagy laptopokon.
A vállalati helyszíneket digitálisan is újra lehet alkotni, és oda virtuális valóságszemüvegen keresztül be lehet lépni. "A jövőben a közös munka lesz az egyik legfontosabb módja a Metaverse használatának" - mondta Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója a Facebookon tartott termékbemutatón.
A Meta mellett a Microsoft és az Nvidia amerikai technológiai vállalatok is hasonló megoldásokon dolgoznak. A metaversus a munka jövőjét illetően tartogat valamit, ami messze túlmutat az otthoni irodában tartott rázós zoomos megbeszéléseken: a digitális irodát. Teljesen új szakmai területek jelennek meg.
Adrien Book stratégiai tanácsadó például azt feltételezi, hogy az úgynevezett világépítők gondoskodhatnának arról, hogy az egyes vállalatok számára szükséges funkciókat a virtuális valóságban - egy videojátékhoz hasonlóan - a Metaversumban valósítsák meg. Emellett vannak olyan tervezők, akik ezt a virtuális-valóságos világot tervezik a saját vállalatuk számára. És persze szakértők, akik gondoskodnak a biztonsági szempontokról, ahogyan azt ma már az interneten is teszik.
Ami két év világjárvány és home office után úgy tűnhet, hogy egyik vagy másik főnök számára az irányítás megnyerése, sok alkalmazottat megborzongat: "Ez még inkább elmossa a határt a szakmai és a magánélet között" - mondja Josephine Hofmann, a Fraunhofer Institute for Industrial Engineering Együttműködés és vezetés csoportjának vezetője. Hofmann szerint ezért "még sürgetőbbé válik, hogy megelőző intézkedéseket hozzunk a határok elmosódásának megakadályozására" - az egyes alkalmazottak, a csapatok, a vezetők és az egész vállalat szintjén.
Már 2017-ben egy 15 uniós országban végzett tanulmány kimutatta, hogy a home office-ban dolgozók több időt töltenek családjukkal, ugyanakkor kiegyensúlyozottabban dolgoznak, és egyre inkább elmosódik a magánélet és a szakmai élet közötti határvonal. Néhány európai ország ezért már törvénybe iktatta a hozzáférhetetlenséghez való jogot. Ez a tendencia valószínűleg folytatódik.
A kiégés és a túlterheltség egyéb hátrányainak elkerülése érdekében a csapatoknak, de akár egész vállalatoknak is "elvárások kezelését kell gyakorolniuk a hozzáférhetőség és az elérhetőség tekintetében" - mondja Hofmann. Ami azt jelenti: határozzon meg egyértelmű időpontokat, amikor nem szabad kommunikálni.
Németországban az olyan nagyvállalatok, mint az Allianz, a Volkswagen és a Telekom már a koronavírus előtt szabályozást vezettek be annak megakadályozására, hogy a munkavállalók állandóan elérhetőek legyenek. Ez azonban nagyobb önfegyelmet követel meg a normál munkavállalóktól, és nagyobb tisztánlátást arról, hogy milyen az ésszerű munkaidő az irodán kívül. Legyen az iroda virtuális vagy valós...