Oktatási világkatasztrófa?
Oktatási világkatasztrófa küszöbén?
Az online iskola akadozása oktatási katasztrófa kialakulásával fenyeget: 2020-ban a diákok tanulási teljesítménye jelentősen visszaesett.
Az otthoni oktatás világszerte nem működött úgy, ahogy azt eredetileg a digitalizációs eufóriában remélték. Az egyetlen dolog, amit sokan megtanultak a válságban, az a semmittevés, írja a mai Neue Züricher Zeitung.
A valós iskolai találkozások hiánya pusztító hatással van a serdülőkre. Ugyanakkor fokozódik az oktatási igazságtalanság.
A járvány elleni intézkedések nem mindig működnek a várt módon, és járulékos károkat eredményeznek, amelyeket nem szabad figyelmen kívül hagyni. Mert persze sürgősen meg kell védeni az emberek egészségét, de az egészség nemcsak a test épségét, hanem a pszichológiai és a társadalmi elemet is magában foglalja, és mindhárom függ a többitől.
Ugyanez vonatkozik olyan rendszerekre is, mint a család, a gazdaság vagy az iskolák. Ha megnézzük az utóbbiakat, egyre több jel utal arra, hogy egy oktatási katasztrófa küszöbön állunk, írja az NZZ.
Nem árt elgondolkodni, ha mindezt a világ egyik legjobb oktatási rendszerével rendelkező ország talán legtekintélyesebb lapja írja.
Ez alighanem más országokra, köztük Magyarországra is érvényes, legalábbis a saját magunk és az ismerősök tapasztalatai ezt jelzik.
A társaság hiánya, a bezártság, a "bejelentkezek órára, de utána nem vagyok ott, csak elvileg" mind-mind olyan tényező, amely szétbombázza a kereteket.
De ha azt nézzük, hogyan férnek hozzá a diákok az anyaghoz, látjuk: a 6., 8. és 10. évfolyamon a diákok 12, 10 és 7 százaléka egyáltalán nem elérhető, további 7, 7 és 6 százalék erősen korlátozottan elérhető az online oktatás számára - írta tavaly tavasszal a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézetének többek által idézett tanulmánya.
November óta megint online oktatás van a középiskolákban, és nem tudni, hogy változott-e a helyzet a tizedik évfolyamon. Vagy a kilencediken.
LJ