Az irredenta időjárásjelentés

Amióta az eszemet tudom a rádióban és a tv-ben mindig volt időjárásjelentés. Hosszabb, rövidebb, körzeti, balatoni, budapesti, európai, továbbá régen a hajóvonták találkozásáról is hírt adott a rádió...

c175.gif

A rádiózás összefonódott az időjárásjelentéssel, mert például Franciaországban az Eiffel-toronyból sugárzott kísérleti adásokban 105 éve a pontos időt, a tőzsdei híreket és az időjárás előrejelzést mondták el, naponta kétszer.

Rádiótudósítóként az 1980-as években többször jártam Németországban, ahol a nyugatnémet televízió időjárásjelentése mindig bemutatta, hány fok van Bonnban, Münchenben,Hamburgban, de azt is, hogy milyen az idő Berlinben vagy Lipcsében és Drezdában, tehát az NDK területén. Minden nap, minden híradó végén ott volt ez az időjárásjelentés, vagyis minden nap leírták és elmondták a német városok nevét, keleten és nyugaton.

Ezt mindig irigyeltem tőlük. Nincs szó valami eget rengető dologról, ámbár a dörgés és villámlás szerepelhet az időjárásjelentésben, Csernobil idején pedig az akkori honvédelmi miniszer megfenyegette a kollégákat, hogy ha még egyszer sugárzó napsütés szerepel az időjárás-jelentésben, akko löveti a rádiót...

Én 1989 szeptemberétől lettem a Magyar Rádióban a Krónika vezetője, és hamarosan azzal kerestem meg a főnökeimet, hogy szeretném a Reggeli Krónika körzeti időjárásjenetését kicsit bővíteni, mondjuk el, milyen lesz az idő, hány fok van Pozsonyban, Nagyváradon, Kolozsvárott, Szabadkán.

Némi hümmögés után rábólintottak a dologra, és egy meglehetősen szimbolikus napon, 1989 október 23-a reggelén először hangzott el egy ilyen időjárásjelentés. Mint köztudott, ezen a napon kiáltották ki a Magyar Köztársaságot.

Voltak, akik azonnal irredentizmusról beszéltek, én meg mondtam, hogy könyörgöm, hogyan lehet egy időjárásjelentés irredenta? Ki akadályozza meg a többi rádiót, hogy elmondják, hány fok van Pesten? Végül ebben maradtunk.

A körzeti időjárásjelentés maradt, később több határon túli város polgármestere jelentkezett, hogy mondjuk el "őket" is, vagyis akár sikeresnek is mondható a vállalkozás.

Lassan 30 év óta minden nap elhangzik egy, vagy most már több hasonló időjárásjelentés, és én ugyan már több mint 20 éve nem dolgozom a Magyar Rádiónál, mégis büszke vagyok arra, hogy a mai, meglehetősen zaklatott médiavilágban egy elég tartós műsorszámot sikerült létrehozni...