Az angol lakáj maláj barátjának papagája folyton...

Az angol lakáj maláj barátjának papagája folyton, avagy Viva Radnóti!

elte_radnoti_miklos_gyakorloiskola01.jpg

Néhány hete létezik a Facebookon egy radnótis öregdiák oldal, és egészen elképesztő,hiszen az ország egyik legjobb iskolájának elmúlt 70 évéből tódultak oda az egykori diákok és tanárok.

A budapesti ELTE Radnőti Miklós Gyakorló Általános Iskoláról és Gimnáziumról van szó, ami a magyar oktatás csodája. Én négy évet jártam oda, 1968 és 72 között, gimnáziumba. 1968-ban már felvételizni kellett, pedig akkor ez nem volt szokás.

Heti 10-12 német óra, és mindenki közép vagy felsőfokú nyelvvizsgával éretségizett. A szocializmus alapjai helyett filozófia történetet tanultunk, de megálltunk Hegelnél, elképesztő magyar és művészettörténet/rajz óráink voltak, fantasztikus tanárokkal.és osztálytársakkal. Én nem voltam különösebben jó tanuló, éppen a világmegváltó korszakaim egyikét éltem, de az alapok, amiket ott akarva-akaratlanul kapott az ember, a mai napig elég szilárdak...

Azt is mondhatnánk, hogy világok találkozása ez a mostani oldal, de nem, ez egyazon világ, a radnótis, annak csodáival, továbbá minden nyűgével és nyilaival. Emlékhegyek, találkozások, was gut und teuer.

És persze napi politika is becsúszik, így amikor Jobbágy Kati nénire, a fantasztikus magyar tanárra emlékeztünk, Földes Pista, a volt osztálytársam írt az elmúlt napok helyesírási-politikai malőrjéről is.

Idézem: "Egyébként máig emlékszem még egy általános iskolai gyakorlatra (szintén Kati néni adta), mert nem tudtam elfelejteni: "Az angol lakáj maláj barátjának papagája folyton fortélyokhoz folyamodott, amíg az ölyv és a karvaly megfojtotta."

Általános iskola, hatvanas évek, az angol lakáj maláj barátjának papagája...