2022 - jön a Metaverzum, de másképp

A Metaverzum jön - de másképp, mint vártuk

new-year-gdfd94e909_1280.png

Ha a metaverzumot keresi, akkor azt kevésbé a Facebookon vagy a videojátékokban, rocksztárokkal vagy divatbemutatókkal találja meg - hanem a gazdaságban. Ott a fizikai világot már régóta virtuálisan gazdagítják, a virtuális világot fizikai dolgokkal árasztják el. A megnövekedett számítógépes teljesítmény, a rendelkezésre álló adatok és az intelligensebb szoftverek önerősítő ciklusa kezd beindulni.

A Bosch, a Siemens vagy a VW digitális ikreket épít gépekhez, a nagy hőerőművekhez vagy középkategóriás autókhoz. Az ötlet: a termékeket digitálisan építik fel, mielőtt elkészülnének. Ez lerövidíti a fejlesztési időt, és a meglévő dolgokon gyorsabban és produktívabban lehet javításokat végezni. A világ mérése teljes lendülettel folyik. Vállalatok, kutatóintézetek vagy kormányok digitális ikreket hoznak létre gyárakról, közúti forgalomról vagy egész városokról.

Az Európai Űrügynökség még egy "digitális ikerföldön" is dolgozik, amelyet a műholdas adatok alapján állítanak elő, hogy jobban előre jelezzék az éghajlati változásokat és az időjárást. A következő forradalmi lépésben ezek az újonnan létrehozott avatárok összekapcsolódnak, egy ökoszisztéma, a világ könyvtára jön létre, ahogyan azt Jorge Luis Borges író megálmodta "A bábeli könyvtár" című novellájában közel 80 évvel ezelőtt.

A Microsoft szoftvercég és az Nvidia félvezető óriás is bemutatta a "vállalati metaversus" technológiai alapjait, koncepcióit és termékeit néhány héttel ezelőtt tartott éves ügyfél konferenciáin. A Microsoft például a következő hónapokban be akarja vezetni az avatárt a Teams platformjában: Mindannyian megjelenhetünk ott konferenciákon egy digitális hasonmással.

A következő néhány évben a nagy technológiai és ipari csoportok között verseny várható a kialakulóban lévő platformokért. Ki rendelkezik az adatokkal? És ki és milyen mértékben használhatja? Nyílt vagy szabadalmaztatott szoftvert használnak majd? Egy dolog egyértelmű: az olyan szolgáltatók, mint a Microsoft vagy az Nvidia egyre szorosabban összefonódnak majd a vállalatokkal. Szélsőséges esetben olyannyira, hogy a technológiai cégek a licencdíj helyett részesedést követelhetnek a bevételből.

A metatérben az új üzleti területek és alkalmazások csábítóak. A Cosmo Tech nevű francia start-up cég például a Microsoft segítségével olyan szoftvert fejleszt, amely lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy digitális ikreket hozzanak létre és szimulálják fejlődésüket.

Mostanában tehát egyre több területen terveznek digitális ikreket. Például a szerveket és az emberi testet, amelyekkel az új gyógyszerek vagy beavatkozások gyorsabban végigjátszhatók és megvizsgálhatók. A CN Bio nevű brit start-up cég nemrégiben bemutatott egy "szervet a chipen". Olyan jól tükrözi az emberek biológiai reakcióit, hogy a John Hopkins Egyetem orvosai az autoimmun betegségek tanulmányozására használják.

Az otthonok hologramjai vagy a 3D-s telefonhívások lassan magától értetődővé válnak. A Google jelenleg a jövő telefonfülkéjét teszteli a Project Starline-ban, amelyben az emberek 3D-ben beszélgethetnek - VR-szemüveg nélkül.

A Google néhány hónappal ezelőtti fejlesztői konferenciáján a Google kiterjesztett valóságért felelős vezetője, Clay Bavor bemutatott egy prototípust, amely meggyőző volt. Bavor tapasztalatai szerint egy 3D-s telefonhívás a találkozás érzését közvetíti: "Az az őrület, hogy másnap reggel felébredek, és az az emlékem támad, hogy "Ó, tegnap láttam Steve-et". Nem úgy, hogy "tegnap videó-beszélgetésem volt Steve-vel."

Címkék: 2022